In een voortdurend veranderende wereld is de keuze van de juiste communicatiemiddelen essentieel om aan de verwachtingen van uw klanten te blijven voldoen. Het gebruik en de ontwikkeling van internet zijn duidelijke signalen en het zoeken naar digitale informatie over een product of dienst wordt dominant. Hoe blijft u voldoen aan de eisen van uw internetgebruikers? Welke communicatiemiddelen zullen de actoren zijn van uw succes en welke structuren zult u opzetten om uw doelstellingen te bereiken? Welke visie heeft u om uw interne en externe communicatie doeltreffend te houden, zonder uw marketingstrategie uit het oog te verliezen? Welke impact zal het hebben op uw medewerkers? Of hoe gaat u uw gloednieuwe product promoten?
Alle signalen wijzen in de richting van digitaal zoals de sector zich de laatste jaren heeft ontwikkeld. De consument wil via zijn scherm alles online kunnen doen en verwacht snelle communicatie. Vanuit het comfort van hun huis, vanaf hun werkplek of zelfs vanaf hun telefoon op vakantie, vinden ze alles op Google met behulp van het aanbod aan tools waarover ze beschikken. 88% van de consumenten doet vooraf gedetailleerd onderzoek. Ze hoeven niet naar verschillende aanbieders om de gewenste informatie te krijgen en antwoorden op hun vragen te vinden. Ze kiezen de bedrijven die hen interesseren, zelfs onbewust, van de website. Deze site is uw gezicht en moet dus een etalage zijn die de knowhow en de diensten van uw bedrijf weerspiegelt. Maar dit volstaat niet langer. Het is noodzakelijk de codes te doorbreken en in een proces van voortdurende evolutie te blijven.
Uw (toekomstige) kopers willen duidelijke en transparante antwoorden op hun specifieke zaak. Rechtstreeks indien mogelijk. Een groot aantal studies toont aan dat mensen binnen de 2 uur een antwoord verwachten, zelfs in het weekend of 's avonds. Dit geldt zowel voor grote als kleine bedrijven. De evolutie van het aantal online aankopen (zelfs voor verkopen met een hoge waarde) is een signaal dat steeds dominanter wordt. Dankzij bepaalde technologieën kunt u uw prospect beter bereiken, hem imponeren met goed geplaatste tools en elementen die aan zijn verwachtingen voldoen.
Maar met zo'n divers publiek is het ideaal om een adviseur te hebben die hen persoonlijk kan helpen. Niet altijd zo vanzelfsprekend via een scherm. Hoe kunt u zich blijven distantiëren van uw concurrenten?
Er zijn tegenwoordig veel communicatiekanalen beschikbaar, maar de meest klassieke zijn niet langer de kanalen die prospects aantrekken. Helaas zijn het nog steeds deze communicatiekanalen die bedrijven het vaakst toepassen in hun marketingstrategie. Laten we de telefoon als voorbeeld nemen; robots die je vragen om de juiste afdeling te selecteren, wachtmuziek die nooit ophoudt, je krijgt de verkeerde persoon, je moet je situatie verschillende keren herhalen, het kantoor is net gesloten en je moet morgen terugbellen, ...
Er zijn veel situaties waardoor de consument snel koudwatervrees krijgt door deze negatieve signalen en het idee dat hij een dienstverlener moet bellen voor een eerste informatiegesprek. De klant is bang zijn tijd te verdoen en wil direct in zijn aankoopproces gerustgesteld worden. Hij wil vrijblijvend zijn vraag kunnen stellen of zijn twijfels kunnen wegnemen. Het internet stelt hem in staat een globaal beeld te krijgen van wat mogelijk is, aanvullende informatie te vinden, aanbiedingen te vergelijken en een idee te krijgen van wat andere consumenten hebben ervaren.
Daarom is online chat een communicatieoplossing voor bedrijven met een toekomstgerichte visie en bezorgd om hun reputatie. Een adviseur kan in real time de vragen van internetgebruikers beantwoorden, hen helpen bij hun zoektocht naar informatie en hen doorverwijzen naar de juiste diensten. Deze optie is ook handig voor werknemers die hun werk kunnen voortzetten terwijl ze klanten helpen. Uit een studie van Deloitte blijkt dat bedrijven die online chat gebruiken gemiddeld 30% meer omzet halen.
Wilt u uw live chat reis beginnen op uw website? U kunt ons gratis ebook downloaden door hier te klikken. Het leidt je door de belangrijke stappen. Of gewoon boek een gesprek met ons en laten we uw chatstrategie bespreken!
Sociale netwerken veranderen het spel en geven een sterk signaal af aan bedrijven. U kunt uw bedrijf promoten, uw producten of diensten tonen, vragen van klanten beantwoorden, feedback ontvangen en zelfs rechtstreeks op het platform verkopen. Deze aanpak is ook nuttig voor uw werknemers, die kunnen worden opgeleid om te reageren op de verschillende verzoeken op sociale netwerken. Het bedrijf kan de middelen die het in huis heeft gebruiken om aan de behoeften van zijn klanten te voldoen zonder extra personeel in te hoeven huren.
Maar wat is de volgende stap? Virtuele realiteit. Deze zich snel ontwikkelende technologie simuleert een 3D-omgeving om gebruikers een meeslepende ervaring te bieden. Op het gebied van online verkoop stelt virtual reality webbezoekers in staat een gedetailleerd beeld te krijgen van het product, het virtueel te manipuleren en het te vergelijken met andere producten. Zo kunnen zij met vertrouwen een eerste selectie en aankoopbeslissing nemen, zonder naar een fysieke winkel te hoeven gaan.
Hoe integreert u virtual reality in uw communicatiestrategie? Het is belangrijk een kader vast te stellen voor het gebruik van deze technologie in uw bedrijf. Waarom en voor wie? Het is ook belangrijk om werknemers op te leiden voor dit nieuwe concept en hen de nodige instrumenten te geven om klanten een kwaliteitservaring te bieden. Ten slotte is het belangrijk de resultaten van deze aanpak te meten om er zeker van te zijn dat deze effectief bijdraagt aan uw interne en externe communicatiestrategie.
Kortom, bedrijven moeten voortdurend evolueren om aan de behoeften van hun klanten en werknemers te voldoen. Het gebruik van technologieën zoals online chat en virtual reality kan een oplossing zijn om de communicatie te verbeteren en de verkoop te verhogen. Daarom is het belangrijk een kader vast te stellen voor de ontwikkeling en het gebruik van deze technologieën en werknemers intern op te leiden om er optimaal gebruik van te maken.
De meest revolutionaire en veruit meest onderschatte tool van dit moment is live chat. Dus waar wachten onze bedrijven nog op om in te stappen en de overgang naar een eenvoudigere wereld te maken?