Een chatbot is een softwareprogramma dat is ontwikkeld om conversatie met mensen te simuleren, meestal met als doel informatie te verstrekken of vragen te beantwoorden. Ze worden veel gebruikt in online klantenondersteuning om gebruikers te helpen snel de benodigde informatie te vinden, zonder dat ze met een mens hoeven te communiceren.
Chatbots kunnen op diverse platforms worden ingezet, waaronder websites, mobiele apps, sociale media en instant messaging. Ze kunnen geïntegreerd worden met online ondersteuningsdiensten om gebruikers directe hulp te bieden.
Chatbots kunnen eveneens taken automatiseren, zoals het plannen van afspraken of het reserveren van tickets. Ze kunnen ook dienen om gebruikersgegevens te verzamelen, wat waardevol kan zijn voor bedrijven die inzicht willen krijgen in de behoeften van hun klanten.
Concreet zijn chatbots waardevolle hulpmiddelen voor bedrijven die streven naar realtime klantenondersteuning en automatisering van specifieke taken. Ze dragen bij aan het verbeteren van klanttevredenheid en het verhogen van de productiviteit.
De conversaie wordt gestuurd door een "scripted chatbot” die gebruik maakt van een vooraf samengestelde oplijsting van vragen en antwoorden.
Maken gebruik van verwerkingstechnologie en natuurlijke taalverwerking (NLP), waardoor ze in staat zijn relevante en accurate inhoud te leveren.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Vanaf het allereerste bezoek tot aan de uiteindelijke aankoop kan de chatbot bezoekers van je website verrassen in elke fase van hun aankooptraject of bij hun zoektocht naar informatie.
Betrek bezoekers actief door middel van gepersonaliseerde begroetingen gegenereerd door de chatbot. Transformeer websitebezoeken in concrete verkoopkansen.
Stuur je websitebezoekers naar een aankoopproces door producten aan te bevelen en hen gepersonaliseerde aanbiedingen te presenteren.
Dankzij dit chatplatform op je website kan je automatisch leads genereren en kwalificeren. Vervolgens kan je de verzoeken van potentiële klanten rechtstreeks doorsturen naar jouw medewerkers om de verkoopcyclus te verkorten.
Faciliteer betalingen, bestellingen en het plannen van afspraken met behulp van een intelligente chatbot.
Je klanten bevinden zich online en zoeken naar producten en diensten die aansluiten op hun behoeften. Met deze chatsoftware, actief op verschillende platforms, kan je direct antwoorden geven op hun vragen. De chatbot stroomlijnt deze interacties door klanten snel en efficiënt informatie te verstrekken, zonder dat elke conversatie door een klantenservice medewerker hoeft te worden behandeld. Dit verhoogt aanzienlijk de beschikbaarheid van jouw klantenservice, aangezien je 24/7, 365 dagen per jaar bereikbaar bent.
Je kan inderdaad jouw welkomstbericht (ook wel begroeting genoemd) configureren op basis van de pagina waarop de gebruiker zich bevindt. Met deze tool kan je het gesprek starten door direct de aandacht van de bezoeker te trekken en deze naar een vooraf gedefinieerd script te leiden. De manier waarop de gebruiker wordt verwelkomt, bepaalt ook of hij berijpt of je verder kan helpen of niet. Onthoud dat klanten chatbots niet alleen gebruiken wanneer ze vragen hebben. Je kan hierdoor ook proactief contact opnemen om directe hulp te bieden. Ons intelligente conversatiesysteem is daarom de ideale oplossing om jouw bezoekers te bereiken met gepersonaliseerde berichten op basis van hun navigatie, de bezochte pagina's en hun profielen. De bot analyseert alle beschikbare informatie om jouw promoties en advertenties onder de aandacht te brengen en je gebruikers naar een aankoopproces te leiden.
De beschikbaarheid van je klantenservice wordt aanzienlijk verhoogd doordat je met de bot dag en nacht online bent.
Met een chatbot kan je een onbeperkt aantal klanten verwelkomen zonder extra personeel in dienst te nemen. Het is een ideaal hulpmiddel als je activiteiten wilt uitbreiden naar nieuwe markten zonder handmatig veel vragen te moeten beantwoorden. Je kan taken vereenvoudigen en automatiseren, waardoor je kan concentreren op andere aspecten van jouw bedrijf.
Als initiële interface met het bedrijf handelt de chatbot alle repetitieve vragen af. Door zijn constante beschikbaarheid kan het snel en op elk moment reageren, wat aanzienlijk bijdraagt aan het verkorten van de verwerkingstijd van aanvragen. Bovendien beoordeelt de chatbot ook verzoeken vooraf door te reageren op alles waar het antwoord op kan geven voordat het de resterende verzoeken doorstuurt naar het ondersteuningsteam
Wordt de klantenservice vaak ingezet om terugkomende vragen te beantwoorden? Met onze tools kunnen we al deze verzoeken automatiseren door consistente en nauwkeurige antwoorden te bieden aan iedereen die ze nodig heeft. Het gebruik van een chatbot maakt het mogelijk om deze vragen te beantwoorden met behulp van een eenvoudige database, zoals een lijst met veelgestelde vragen.
Je chatbot kan worden ingesteld om de kooppatronen van potentiële klanten te volgen en hun gedrag te analyseren. Het kan ook gegevens verzamelen over de soorten vragen die aan hen worden gesteld, waardoor je een beter inzicht krijgt in wat klanten moeten weten om hun aankoop af te ronden. Door gebruik te maken van deze gegevens ben je voorbereid om jouw producten effectief op de markt te brengen.
Het starten van een gesprek met een chatbot toont interesse in wat je te bieden hebt, waardoor de bezoeker een potentiële klant wordt. Het is dan de taak van de bot om deze potentiële klant te begeleiden tijdens het gesprek en hen van relevante informatie te voorzien die hun vragen nauwkeurig beantwoordt. Om daadwerkelijke conversie te bewerkstelligen, kan de bot ten slotte opties aanbieden zoals het downloaden van een whitepaper, het verkrijgen van een korting op producten, of het invullen van een formulier om zich in te schrijven voor een nieuwsbrief.
Een ander voordeel van chatbots, dat niet altijd wordt benadrukt, is dat klanten hun aankopen direct kunnen doen zonder de chatbotinterface te verlaten. De bot kan ook gegevens van terugkerende klanten vastleggen, waardoor het gehele aankoopproces wordt vereenvoudigd. Bovendien stellen ze bedrijven in staat om de volledige aankoopprocedure te automatiseren, wat resulteert in tijds- en kostenbesparingen, en tegelijkertijd de omzet verhoogt.
De chatbot vormt een integraal onderdeel van je langetermijn marketing- en bedrijfsstrategie. Wanneer klanten communiceren via messaging-platforms zoals Messenger, WhatsApp, live chat of chatbots, neemt de betrokkenheid en browsertijd toe. Google hecht veel belang aan deze factoren bij het verwijzen naar je websites. Door direct te reageren op aanvragen verbeter je niet alleen jouw ranking, maar ook de klanttevredenheid.