Article

Installeer de Facebook Messenger widget op je site in slechts een paar minuten

Post by
Jordan Tavares
Messenger logo

Een stapsgewijze oplossing, ongeacht uw website-editor

Klanten buigen steeds meer naar snelle en schriftelijke communicatie. Bedrijven beseffen hoe belangrijk het is om direct beschikbaar te zijn om vragen te beantwoorden die binnenkomen via de berichtenservice op hun Facebookpagina. Consumenten verwachten tegenwoordig een antwoord binnen twee uur, ook in het weekend en op feestdagen! Het spreekt voor zich dat hoe sneller en efficiënter je reageert, hoe tevredener je klanten zullen zijn. Voor degenen die een nog hoger serviceniveau willen bieden, is het mogelijk om de Facebook Messenger chatwidget op hun website te integreren. Hierdoor kunnen bezoekers berichten sturen naar je Facebook-pagina vanaf een vertrouwde site. Het kan leiden tot een toename in klantinteracties en, met het juiste beheer, conversies verbeteren. Dit zal op zijn beurt zeker een positief effect hebben op je bedrijfsresultaten, toch?

Installatie

Vereisten

  • Een website (je moet toegang hebben tot de broncode of je webmaster vragen om het toe te voegen. Het duurt maar een paar minuten)
  • Een Facebookbedrijfspagina
  • Administratieve rechten voor die Facebook Bedrijfspagina

Stappen

1. Ga naar business.facebook.com

2. Log in en open je inbox

Meta Bedrijfsmenu

3. Klik rechtsboven op"instellingen", gesymboliseerd door het klassieke tandwielpictogram.

Waar moet ik klikken om naar instellingen te gaan

4. Klik op Chat-plugin

5. Klik op Instellen

Inbox-instellingenpagina op Meta Business

6. Kies je websiteprovider en volg gewoon de stappen op het scherm.

Als je specifieke websiteprovider niet in de lijst staat, kun je kiezen voor de"standaard" methode die je een HTML-code geeft die je kunt toevoegen met dezelfde stappen hier beneden.

De HTML

Bij bijna alle methoden moet je een HTML-code, geleverd door Facebook, toevoegen aan de broncode van je website. Maar geen paniek, zelfs niet als je geen computernerd bent. Zolang je toegang hebt tot je broncode, is er geen coderingskennis nodig om het te implementeren. Anders is het een kwestie van een paar seconden voor je webmaster.

You just need to ensure you paste the HTML code provided by Facebook before the closing body tag in your source code (“</body>).

Als je deze stappen goed hebt gevolgd, is Messenger nu beschikbaar op je website. Je kunt reageren op binnenkomende verzoeken vanuit je klassieke Messenger inbox of via Meta Business Suite. Er zijn ook verschillende handige functies om vragen te beheren of af te handelen in jouw afwezigheid; we zullen hier meer over vertellen in het gedeelte "Automations".

Facebook werkt zijn processen regelmatig bij, dus we doen er alles aan om dit artikel up-to-date te houden. Als je echter tegenstrijdigheden opmerkt met de huidige procedures, bied dan onze excuses aan. Aarzel niet om eventuele inconsistenties te melden en we zullen zo snel mogelijk de nodige updates doorvoeren!

Automatiseringen

Meer dan de helft van de moderne consumenten verwacht een direct antwoord wanneer ze contact opnemen met een bedrijf op Facebook. Facebook Messenger biedt al erg handige functies om te voorkomen dat je prospects of klanten moeten wachten.

Meer dan 30% van de chats die worden behandeld door Welivechat vinden plaats in het weekend of na 17.00 uur!

Daarom is het mogelijk om vooraf ingestelde antwoorden en gepersonaliseerde berichten toe te voegen die voor je reageren als je niet beschikbaar bent. Eerst moet je je beschikbaarheids- en afwezigheidsuren instellen. Dit gebeurt allemaal rechtstreeks vanaf dezelfde pagina als de widget die je op je site instelt. Door het programma te informeren over je beschikbaarheid, weet het wanneer het automatisch moet reageren of wanneer het je moet laten antwoorden.

De welkomstboodschap verschijnt automatisch naast de widget op je website.

De welkomstbericht is wat het gesprek start als de klant rechtstreeks contact met je opneemt vanuit Facebook Messenger, zonder via de site te gaan.

Tot slot kun je een onbeperkt aantal veelgestelde vragen.

We raden je aan om de lijst vrij kort te houden en geautomatiseerde antwoorden altijd af te sluiten met informatie over je beschikbaarheidstijden.

Bijvoorbeeld:

Vraag:"Levert u uw producten aan huis?"

Antwoord:"Ja, zeker, we kunnen uw product direct bij u thuis afleveren. Mijn collega's staan elke dag van 9 tot 17 uur voor je klaar! Een van hen neemt zo snel mogelijk contact met je op als je nog vragen hebt."

Laat de bezoeker dus niet wachten op informatie, maar laat hem vooral weten dat er snel voor hem wordt gezorgd! Als je ze formulieren, online calculators of andere handige tools kunt aanbieden, doe dat dan ook. Misschien doorlopen ze je verkoopproces wel op eigen houtje dankzij één geautomatiseerd antwoord.

Hoe kun je het nog verder pushen?

Voor bedrijven die hun service willen maximaliseren, biedt Welivechat een hybride formule met getrainde agenten die uw bezoekers helpen wanneer uw team niet beschikbaar is. Je kunt er dan zeker van zijn dat er 7 dagen per week van 9.00 tot 22.00 uur een professioneel team beschikbaar is, zelfs tijdens je sluitingsuren of jaarlijkse feestdagen.