Article

Leid verkoopteams op om leads te benaderen die via chat zijn verkregen

Post by
Laurent Maeter
Image de deux personnes en constume se serrant la main, ce qui signifie qu'il conclue un accord

U doet uw uiterste best om leads van goede kwaliteit te creëren die bestemd voor uw verkoopteam. Uw live chat genereert ze op natuurlijke wijze, en ze zijn heel verschillend dan elk ander type lead.  

Het heeft natuurlijk geen zin om dergelijke kwalitatieve leads te genereren als uw verkopers de deal niet kunnen afsluiten. Daarom is het belangrijk om hen op voorhand richtlijnen te geven.

Voor een goede opvolging door uw verkoper is het essentieel dat hij toegang heeft tot het transcript van het gesprek. Daarin vindt hij de inhoud van de chat en de informatie die de agent al heeft gegeven aan de website bezoeker. Zorgen voor een goede opvolging van uw live chat garandeert bij het bellen van uw prospect bijna elke keer een afspraak.

Het grote voordeel is dat chatgesprekken zoveel als gewenst kunnen worden nagelezen nadat ze afgesloten zijn. Uw verkoper kan zich alvast een beeld vormen van de situatie en zich voorbereiden op het gesprek.

Dan is er de aanpak.

We kennen allemaal de aanpak van de verkoper die u opbelt en vraagt of u nog geïnteresseerd bent in het product dat u op de website hebt vermeld. Het is helemaal niet persoonlijk, en beantwoordt niet de vraag die u eigenlijk stelde.

Een goede methode is bijvoorbeeld om gegenereerde leads terug te bellen en de naam van de chatoperator te vermelden. Hoewel uw verkoper deze op klassieke manier in zijn CRM ontvangt, zal uw website bezoeker voldaan zijn door de persoonlijke aanpak die er is.

Bovendien laten deze pre-gekwalificeerde leads uw verkopers toe:

  • Om meer ontspannen te zijn aangezien zij reeds beschikken over belangrijke informatie betreffende de vraag van de bezoeker. Deze heeft zijn interesse in uw product/dienst al bevestigd.
  • Zich te concentreren op hun primaire taak : verkopen en niet prospecteren. Dit maakt het voor hen gemakkelijker om hun verkoopresultaten te bereiken. Op lange termijn is het zelfs mogelijk om hun targets te verhogen.
  • Het gesprek voor te bereiden op basis van de precieze eisen en verwachtingen van de prospect om vlotte gesprekken te creëren.

Dergelijke goed gekwalificeerde leads zijn enkel mogelijk via live chat omdat de chatoperator van tevoren alle nodige informatie heeft verzameld!

Uiteindelijk moet de persoon die verantwoordelijk is voor chatgesprekken, getraind en geïnformeerd zijn. Hij moet weten hoe te reageren volgens de vastgestelde behoeften van de bezoekers. Uw verkoopteam en het chatteam kunnen terugkerende afspraken maken. Op deze manier kunnen zij elke stap van het verkoopproces bespreken en verbeteren om het gemakkelijker te maken voor zowel de consument als henzelf.


Als u meer wilt weten over hoe u deze informatie aan uw chat agenten kunt geven, lees dan ons artikel hierover door hier te klikken

Vergeet ook niet dat een snelle follow-up van leads een belangrijk onderdeel is van uw strategie. Uw klanten zijn voldaan door uw online aanwezigheid en blij dat ze snel geholpen worden via live chat. Laat ze dus geen dagen wachten en verlies het voordeel niet dat uw online aanwezigheid heeft gegenereerd.

Wilt u meer kwalitatieve leads naar uw verkoopteams sturen? Boek een demo met ons door hier te klikken en probeer onze agenten gratis uit op uw website!

Lees meer

Proactieve berichten om uw websitebezoekers aan te trekken

Hoe kan Live Chat uw twijfelende prospects overtuigen?